Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken

Fenomenologisch en belichaamd luisteren in audiovisuele ervaring en perceptie

Martine Huvenne, die geluid en muziek voor film doceerde, nodigt ons uit om mee te denken over de manier waarop het publiek actief betrokken is bij het tot stand komen van een film, voornamelijk vanuit het perspectief van geluid en het luisteren.

Een filmervaring wordt heel sterk bepaald door het geluid en de muziek. Walter Murch spreekt over een dans tussen woorden, beelden en geluiden, die het publiek uitnodigt tot een eigen interpretatie. Hiermee introduceert hij eigenlijk een fenomenologische attitude. In film kijken we en luisteren we niet alleen, we bewegen ook mee en worden bewogen vanuit het lichaam als zintuig dat verschillende indrukken en informatie samenbrengt. Wat wordt voorgesteld in de film, wordt door het publiek vervolledigd door zijn eigen ervaring en perceptie.

De Franse regisseur Robert Bresson spreekt van le cinématographe: het schrijven van bewegingen. Met een aantal filmfragmenten van Bresson, Michael Mann en Gus van Sant gaan we hier dieper op in.

°°°

Martine Huvenne doceerde geluid en muziek voor film in de LUCA, School of Arts and Kask & Conservatorium (Hogent-Howest). Haar onderzoek concentreert zich op het auditieve perspectief van film als een audiovisuele compositie. Op dit moment verzorgt zij lezingen in de School of Sound, UK en werkt ze mee aan films als geluids- en muziekcoach. In 2022 voltooide zij het boek is ‘The Audiovisual Chord: Embodied Listening in Film’.