Romina Lischka, met haar klassieke westerse afkomst en kennis van de Indiase dhrupad, en Ghalia Benali, met haar klassieke Arabische oorsprong en gevoeligheid voor verschillende stijlen, delen een attractie voor de muziek van Monsieur de Sainte-Colombe (1640-1700), Franse meester van de viola da gamba.
Ghalia en Romina debuteren met een stuk rond de ‘Pièces de Viole’. Dankzij het wederzijds luisteren en uitwisselen van hun muzikale reflecties over verschillende stijlen en culturen, hebben ze een dialoog ontwikkeld waarin ze de gemeenschappelijke geest van Arabische maqams willen uitdrukken (systeem van melodische modi die worden gebruikt in de traditionele Arabische muziek), Indiase raga’s, muziek uit Sainte-Colombes en het meeste van wat ons verenigt.
Ghalia Benali – Arabische stem
Romina Lischka – viola da gamba & dhrupad stem
Vincent Noiret – contrabas
PROGRAMMA (75’)
I slowly approach
Le Carillon de Passy – Antoine Forqueray le père (1671 – 1745), Pièces de Viole Causer to Causes
Morning Raga Bhairav – Do you remember
Le Moulinet – Marin Marais (1656 – 1728), 3e livre de Pièces de Viole 1711
The Lament of the pigeon – Rondeau moitié pincé et moitié coup d’archet – Marais, 5e livre Raga Yaman + In Konta Tadri
Le Badinage – Marais, 4e livre 1717 & Latalumi
Last Embrace
Antidode / Teryak
Prelude in sol Sainte Colombe – Dama daiman