Donder gaat bij elk album op zoek naar een nieuwe benadering, een nieuw geluid en vooral naar nieuwe manieren om hun repertoire te verrijken. Voor hun vierde langspeler, getiteld “Het Verdriet”, is dat niet anders. Het idee voor het nieuwe album komt voort uit ontmoetingen met de Noorse muziekscene, een scene die de afgelopen jaren veel unieke en baanbrekende muziek heeft voortgebracht. Noorwegen heeft een diepgewortelde volksmuziektraditie, een traditie die gekenmerkt wordt door improvisatorische vrijheid, gevoel voor melodie en complexe ritmes. Die folklore traditie gaat hand in hand met de filosofie achter jazz, een combinatie die resulteert in een aanzienlijke hoeveelheid creatieve en genre-overschrijdende muziek.
Ondanks een bloeiende scene lijkt een gelijkaardig erfgoed te ontbreken of over het hoofd te worden gezien in het Belgische en Vlaamse jazzmilieu. Met dit project wil Donder de leemtes in hun muzikale identiteit opvullen en onderzoek doen naar welke rol dit muzikale erfgoed kan spelen in hun muziek.
Voor deze vierde plaat wordt Donder vervoegd door Sigbjørn Apeland, een Noorse harmoniumspeler en docent etnomusicologie aan de universiteit van Bergen.
De ongewone combinatie van een pianotrio met harmonium vertaalt zich naar een verrassend klankbeeld met een nagenoeg sacraal karakter.
Harrison Steingueldoir – piano
Stan Callewaert – contrabas
Casper Van De Velde – drums, percussie
Sigbjørn Apeland – harmonium
VOORPROGRAMMA: Marie Mawet – Twee uur ‘s ochtends
Marie Mawet is een jonge Waalse singer-songwriter die u via jazzy klanken terugvoert naar waar uw grootouders en overgrootouders misschien in hun jeugd naar luisterden. Gewapend met een stevige muzikale vorming, via haar studies klassieke piano, klassieke analyse, zang en jazzanalyse aan de academie, nodigt deze studente musicologie aan de ULB u uit om harmonieën te ontdekken die afwijken van wat men gewoonlijk in de mainstream muziek hoort, en om mee te gaan in een bewogen liefdesverhaal via haar nummers in het Engels en het Frans. Voor de nieuwsgierigen en nostalgici zal zij tussendoor ongetwijfeld ook enkele standards brengen, steeds vertrekkend vanuit haar eigen akoestische en retro universum.